2007-2019
claude et robie st gilles.JPG
kathleen et les enfants.JPG
2019-

Presentatie

De Jean Robie Stichting, opgericht in 2007, heeft als doel het oeuvre van schilder Jean-Baptiste Robie (1821-1910) te onderzoeken en te inventariseren.

Belgische en Brusselse schilder, behaalde hij voor België de eerste prijs op de Wereldtentoonstelling van Sydney in 1879, was van 1882 tot 1908 lid van het Directiecomité van de Musées Royaux de Peinture et de Sculpture de l'Etat, werd benoemd tot Ridder in de Orde van Leopold I, Commandeur in de orde van Leopold II alsook tot lid van de Académie des Sciences, des Lettres et des Beaux-Arts, classe Beaux-Arts in 1891.

Net zoals zovele Belgische kunstenaars uit de 19de eeuw moest Jean RObie lang wachten op een monografie. Deze monografie is te danken aan het initiatif van auteurs Kathleen de Fays, Brigitte Schuermans en van uitgeverij Racine in 2008.

Dit is in zijn geval verwonderlijk daar zijn stillevens in de kunsthandel en op veilingen continu erg gegeerd zijn.

Onze missie

Tegenwoordig zet de Stichting zich vooral in om het oeuvre van deze Belgische en Brusselse schilder beter bekend te maken bij het grote publiek, zijn kunstwerken hangen in vele binnen- en buitenlandse musea ( Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van Brussel, Gent, Brugge en Rijsel, Museum voor Kunst en Geschiedenis, Jubelparkmuseum, Uffizi Museum te Florence, de Nationale Musea van Sydney en Boston, Museum Schiedam en andere).

Veel schilderijen zijn nog niet opgenomen in de catalogus van Jean Robie

Op lange termijn hoopt de stichting de zichtbaarheid van de werken in musea te verbeteren

Het uiteindelijke doel is om alle schilderwerken, foto’s en reisverhalen te registreren.

© 2023 by TOKYO DESIGN. No Animals were harmed in the making. Click me to edit me.