Catalogus "Jean Robie 1821-1910"

Dit werk opent de deuren naar een boeiende wereld:die van een innemende persoonlijkheid, die nu herontdekt wordt. Als vooraanstaand kunstenaar uit de 19de eeuw schittert academicus Jean Robie hoofdzakelijk in de kunst van het stilleven,het landschap en de oriëntalistische schilderijen.zijn tallozen reizen door Europa en het oosten maakten van hem een schrijver met sterke beschrijvende talenten.
Dit boek schetst een biografie van de schilder in ziijn maatschappelijke context geplaatst, en brengt een grondige analyse van zijn werken, aangevuld met een technische benadering.Naast een gedetailleerde studie van al zijn geschriften kan de lezer grasduinen in een catalogus van ruim 229 werken, die volgens thema ingedeeld zijn.
Uitgaande van archiefdocumenten die bij de Stichting Jean Robie in bewaring zijn, wordt hier een nieuwe kijk geboden op het kunstenaarsleven in de 19de eeuw.Als allereerste geïllustreerde monografie zal Jean Robie uitgroeien tot een naslagwerk voor alle kunstliefhebbers en verzamelaars.

De initiatiefnemer van de Stichting en de monografie is Raymond de Fays, familiearchivaris die zijn "Plicht van Herinnering" wilde overbrengen. Gedurende zijn hele leven heeft hij het gewijd aan het classificeren, bewaren, methodisch classificeren van familiedocumenten en documenten met betrekking tot Robie, zijn connectie met de familie Tasson Snel, verzamelde notities met betrekking tot Robie's schilderijen van veilinghuizen. Hij was de initiator van een artikel in het tijdschrift No. 10 oktober 1963 Brabant Tourism. (Zie artikel) Raymond de Fays geholpen door zijn archieven, teksten, brieven en foto's van mevrouw Brigitte Schuermans tot de verwezenlijking van haar proefschrift van een graad in kunstgeschiedenis en archeologie onder leiding van professor Philippe Roberts Jones in 1980-1981 "L" Rustig universum van Jean Robie " ULB Faculteit der Filosofie en letteren / Kunstgeschiedenis en archeologie / subsectie: hedendaagse kunst De Jean Robie Foundation bedankt Raymond de Fays voor zijn immense archiveringswerk en voor het initiatief van zijn creatie en het boekproject gewijd aan Robie

Bedankt voor zijn vele jaren als regisseur Geneviève Leroy, ook een afstammeling van de Tassons-Snel, gepassioneerd over schilderen en het oversteken van Raymond de Fays op een Robie-tentoonstelling in Schleiper, deelde dezelfde passie voor Robie, die ze kende van de familiale band, en droeg enthousiast bij om haar archieven te delen. Dat ze bedankt wordt voor haar vele jaren als regisseur

Raymond de Fays en Geneviève Leroy te Tours & Taxis in 2007

De auteurs

De in 2007 opgerichte Stichting Jean Robie heeft zich tot doel gesteld alle werken van de schilder op te sporen en te repertoriëren.Zijn beschikt over een uitzonderlijk rijke catalogus, de vrucht van jaren opzoekwerk dat nog steeds aan de gang is.Kathleen de Fays,voorzitster van de Stichting en Brigitte Schuermans, licentiate Kunstgeschiedenis en Archeologie (Université Libre de Bruxelles) en restauratrice van kunstwerken, schreven de teksten.

Dankzij  aan Véronique  de Viron ,grafisch ontwerper van de monografie

Het boek

Titel : Jean Robie 1821-1910

Publikatie : 20 december 2007

Openbare prijs : 54.95€

Formaat : 245 x 290 mm

Dekking : hardcoverPrints : 1.500

Pagina's : 256Editor : Racine

ISBN : 978-2-87386-531-3

Scheepvaart (boek) : 2.030 g

Bestellen:(Afspraken +32 498452202)

Cash : 54.95€Het boek kan worden opgehaald op de Stichting Jean Robie

Belgique : 24.95€ +  (timbre + emballage:15) = 39.95€

Europe : 24.95€ + (timbre +  emballage:19) = 43.95 €

Buiten Europe : 24.95€ +  (timbre + emballage:22) = 46.95€

Betaling

Geen bancheque.

Stichting Jean Robie  6 av père Agnello 1150 Woluwe- Saint -Pierre

ING 363-0068499-57IBAN: BE09 3630 0684 9957BIC: BBRUBEBB met uw volledige gegevens.

Dank aan de vrienden van  Stichting Jean Robie voor hun steun.